ریزش مو آندروژنیک چیست

ریزش موی مردانه (آندروژنیک)

در حقیقت این بیماری فقط اختصاص به مردان ندارد بلکه خانمها نیز به آن مبتلا می گردند . اساس بیماری ناشی ازافزایش میزان هورمون مردانه و یا حساسیت زیاد فولیکول ها به هورمون مردانه یا همان تستسترون می باشد . تستسترون در بدن توسط آنزیمی به نام ۵ آلفاردوکتاز تبدیل به هورمون دیگری به نام D.H.T یا (دهیدرتستسترون ) می گردد . این هورمون بارها قوی تر از خود تستسترون می باشد .

فقرجریان خون پوست سرنقشی در ایجاد طاسی با طرح مردانه ندارد. یکی از چیزهایی که معمولاً در ریزش مو با طرح مردانه مشاهده می گردد پوست و موی چرب می باشد. دلیل این مسئله آن است که هورمون های مردانه هم بر فولیکول مو اثرگذارهستند و هم موجب افزایش ترشح غدد چربی پوست می گردند ولی چربی زیاد مو یا شوره شدید نقشی در بروز طاسی با طرح مردانه ندارند. قبلاً معتقد بودندکه کار فکری زیاد باعث بروز ریزش مو با طرح مردانه می گردد ولی درحال حاضر این نظریه رد شده است. استفاده از هورمون های مردانه برای پرورش اندام باعث بروزآلوپسی آندروژنتیک می گردد .سه عامل در بروز ریزش مو با طرح مردانه دخالت دارند:

الف) ژنتیک

بدون زمینه ژنتیکی مثبت طاسی با طرح مردانه رخ نمی دهد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی ژن در این بیماری دخالت داشته و ژن های مسئول این عارضه می توانند هم از پدر و  هم ازمادربه ارث برده شوند ولی بدلایل ناشناخته تأثیر ژنی که از سمت مادری فرد به ارث برده شده است بیشتر از سمت پدری می باشد. نکته جالب توجه این است که متجاوز از بیست درصد افراد دارای طاسی با طرح مردانه هیچگونه سابقه ژنتیکی مثبت دال بر این عارضه ندارند.

ب) هورمون مردانه

هورمون یک ملکول شیمیایی بسیار قدرتمنداست که به مقدارخیلی کم توسط غددگوناگون بدن (مانند تیروئید، تخمدان، بیضه، غده فوق کلیه و غیره) ساخته شده و وارد جریان خون می شود. هورمون ها از طریق جریان خون به سراسر بدن رسیده و اثرات خود را به طرز وسیعی دراندام های هدف (و گاهی همه بافت های بدن) اعمال می نمایند. هورمون های جنسی مسئول بروز صفات جنسی درمرد و زن در زمان بلوغ بوده و از تخمدان ها (درخانم ها)، بیضه ها (درآقایان) و غدد فوق کلیه (در هر دو جنس) ترشح می شوند.مهمترین هورمون جنسی مردانه تستوسترون می باشد.

پ) زمان

وجود هورمون های مردانه و ژنتیک مثبت به تنهایی برای بروز طاسی با طرح مردانه کافی نبوده و با شروع بلوغ درفرد بایستی زمان کافی گذشته و فولیکول های مو بطور مداوم در معرض تماس با هورمون های مردانه باشندتا طاسی اتفاق بیافتد. وقتی که روند طاسی با طرح مردانه آغازشد معمولاً با سرعت ثابت به پیش نرفته و سرعت پیشرفت آن درزمان های گوناگون متغیربوده و حتی گاهی برای مدت زمانی بطورکلی متوقف می شود. سن شروع، سرعت پیشرفت و متوقف شدن طاسی با طرح مردانه در هرشخص متفاوت با دیگری است و بستگی به میزان بروز ژنتیک مثبت وی، غلظت هورمون های مردانه د رجریان خون،  فاکتورهای محیطی و عوامل ناشناخته دیگردارد.

D.H.T موجب ایجاد پدیده ای بنام مینیاتوریزاسیون می گردد که در حقیقت در پی هر دوره از رویش و ریزش مو هم از قطر فولیکول و هم از ارتفاع فولیکول کاسته می شود تا جایی که دیگر فولیکول برای همیشه از دست می رود .

طبقه بندی ریزش مو در آقایان بر اساس سیستم Norwood  می باشد.

در خانم ها نیز ریزش مو با طبقه بندی Ludwig  انجام می گردد.

چند مشکل اساسی در درمان ریزش مو وجود دارد :

مشکل اول : اینکه فقط یک داروی واقعی و مؤثر در کنترل درمان ریزش مو وجود دارد که داروئی است به نام فیناستراید یا پروشیا ، این دارو مهار کننده آنزیم ۵- آلفاردوکتاز است که مانع تولید D.H.T می شود.

مشکل دوم : در صورت مصرف خوراکی فیناستراید ، این دارو در کل بدن پخش و توزیع شده و تولید D.H.T را در کل بدن کاهش می دهد لذا در پی مصرف خوراکی دارو عوارضی همانند کاهش میل جنسی ، بزرگ شدن سینه ها و ناتوانی جنسی را در پی دارد .

مشکل سوم : این است که درمان ریزش مو یک درمان بلند مدت است که سالها به طول می انجامد در نهایت مشکل اصلی این است که نمی توان فیناستراید به مدت طولانی به بیمار تجویز کرد .

درمان شامل روشهایی همچون درمان سنتی خوراکی و موضعی و درمانهای جدیدتر مانند  مزوتراپی کلاسیک  و مزوتراپی بیولوژیک ( PRP)  می باشد . که البته اگر مزوتراپی بیولوژیک به درستی و با دقت زیاد انجام شود بسیار اثر بخش تر از بقیه روشها می باشد.

88 پاسخ
  1. عادل
    عادل گفته:

    سلام بااین روش پی آر پی موهای ریخته شده برگشت پذیر هستند(ریزش موآندروژنیک)
    باتشکر اگر سریع پاسخ دهید

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای عادل
      اگر منظور شما مناطق طاس شده هست
      خیر ، جواب نمیدهد
      دکتر قنبری

      پاسخ
  2. مريم
    مريم گفته:

    ابتدا عرض سلام و ادب دارم خدمت شما بعدا خانم سي ساله هستم و تقريبا حدود پانزده سال ميشود كه از ريزش موي مزمن شاكي هستم تا حال تداوي خاصي انجام نداده ام ولي قبلا موهاي پر پشتي داشتم و حال تقريبا ده فيصد موهام مانده همه اش تقريبا ريخته و ريزش مو به شكل عمومي بوده و موهاي پيش رو بيشترريخته ماه گذشته يكسري أزمايشات انجام دادم يعني ازمايش هورمون هاي غده تيروييد و تخمدان مثل تستسترون و ويتامين b12 و ويتامينd تقريبا ازمايشات مهمي كه ضرورت بود اما نتايج همه نارمل بوده سوال من اينجاست كه دليل ريزش موى من چه بوده با اين نتايج نورمال و بدون كدام سابقه كدام مريضي وآيا اين نوع ريزش مو نوع اندروجينيك هست و يا ژينيتيك آيا تداوي دارد يا خير؟ و در فاميلم پدرم طاسي سر دارد بعد از سن بالا اين مشكل بوجود امده مادرم اين مشكل را ندشته و همشيره ام دارد و برادم هم تقريبا دارد به مشوره سالم و مفيد شما نيازمندم چه معينات ديگر و چه درمان توصيه مينماييد آيا تداوي دنبال كنم و يا تداوي ندارد ممنون از شما.

    پاسخ
  3. محمد
    محمد گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من 20 سالمه از 3 سال پیش موهای سرم شروع به ریزش کرد و الان خیلی کم پشت شده.
    دلیلش رو نمیدونم دکتر هم رفتم چیزی نفهمید.موهام از وقتی شروع به ریزش کرد خیلی نازک شده و خیلی بد حالت و شکننده.پوست سرم هم خیلی چربه.ممنون میشم راهنماییم کنید که چکار کنم
    با تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای محمد
      حتما پزشکی که شما بهش مراجعه کردید فهمید که شما دچار ریزش موی مردانه هستید
      اما از آنجاییکه شما دنبال یک درمان قطعی برای این بیماری هستید و نیز اینکه این بیماری درحال حاضر درمان قطعی ندارد
      لذا شما از درمان راضی نبوده و پزشکان را متهم کردید

      پاسخ
  4. مهرپویا
    مهرپویا گفته:

    با سلام من 36 سالمه وموهام از 22 سالگی داره میریزه از داروهای مختلفی مثل فیناستراید ومحلول ماینوکسیدیل هم استفاده کردم اثر بخشی دارند ولی موها ماندگار نیستن اوایل استرس زیاد داشتم ریزش زیاد بود ولی الان کم شده ریزش مو تا کی ادامه خواهد داشت ؟ با تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای مهر پویا
      معمولا ریزش تا حدود ۴۰ الی ۴۵ سالگی ادامه دارد
      دکتر قنبری

      پاسخ
  5. علی
    علی گفته:

    سلام من پسری 19 ساله هستم و دچار ریزش موی شدید هستم امروز فینا پشیا 1 میلی خریدم ولی رو اینترنت عوارض زیادی رو گفته حالا نمیدونم مصرف کنم یا نه برای کنترل ریزش چکار کنم و تا چه زمانی قرص را مصرف کنم ؟ ممنون

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای علی
      درمان ریزش مو بسیار مهم و جدی است
      ار خود درمانی پرهیز کنید و مطمئن باشید تعداد موهایش که شما با خود درمانی از دست خواهید داد
      ارزشش خیلی بیشتر از هزینه ویزیت پزشک شماست
      دکتر قنبری

      پاسخ
  6. فروزان
    فروزان گفته:

    با سلام من خانمی 36 ساله هستم که از 18 سالگی موهایم شروع به ریختن کرد همان زمان آزمایشهای هورمونی انجام دادم و مشکلی نبود به هر پزشکی مراجعه کردم قرص آهن تجویز کرد و میگفت باید استرس را کم کنی دو سال پیش ریزش موهویم خیلی شدیدتر از قبل شد بطوریکه جلو سرم خیلی کم پشت شده بود پزشک متخصص قرص فرش هیر و قرص سیپروترون کامپاوند و لوسیون تقویت مو تجویز کرد با مصرف سیپروترون کامپاوند ریزش موها تقریبا کاملا قطع شده موهای جدید شروع به رویش کرد اما با فطع دارو بعد از یکی دوماه دوباره موهایم شروع به ریختن کرد الان هم سه ماهه که دوباره موهای من بطور وحشتناکی در حال ریختنه حتیبا مصرف سیپروترون کامپاوند هیچ بهبودی حاصل نشد قرص آهن خارجی و قرص پری ناتال و اکوفان هم دو هفته است که دارم مصرفمیکنم ولی ریزش موهام روز به روز بیشتر میشه لطفامنو راهنمایی کنید که چیکار باید بکنم من الان در شهری زندگی میکنم که پزشک متخصص وجود نداره .ممنوم

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم فروزان
      بنظر میرسد شما به بیش از یک دلیل ریزش مو دارید
      باید معاینه شوید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  7. احمدساکی
    احمدساکی گفته:

    سلامخسته نباشید.من32سالمه پارسال پیوندکاشت مو انجام دادم الا جلوی موهام خیلی خوب شده ولی کف سرم که کاشت انجام ندادم هنوز کم پشت هست ایا میشه به روش پی ارپی اونا روتقویت کرد؟ریزش موهام هم الان خیلی معمولی هست.البته موهای خیلی چرب ونازکی هم دارم راه تقویتشون چیه؟باتشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای احمد ساکی
      باتوجه به شرایط سنی
      حتما توجه خاصی به موهای دیگر قسمتها داشته باشید
      این موضوع باید برایتان اولویت بیشتری نسبت به کاشت داشته باشد
      و پی ار پی واقعی بسیار برایتان مناسب است
      دکتر قنبری

      پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای جاوید
      زیاده روی در موضوعات جنسی موجب ریزش مو نمیشود
      دکتر قنبری

      پاسخ
  8. محمد
    محمد گفته:

    سلام
    من 17 سالمه
    قبلا اصلا ریزش مو نداشتم و موهای پر پشتی داشتم
    ولی از قرص های بدن سازی استفاده کردم و ریزش مو هام شروع شد
    الان حدودا 1 ماهی هست که روزی 12-20 عدد ریزش دارم
    از قرص بدن سازی هم حدود دو هفته استفاده کردم و تا فهمیدم که ریزش دارم قطع کردم
    حس میکنم ریزش اندروژنیک باشه
    تو این سن میتونم قطع کنم و موهامو برگردونم؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای محمد
      باتوجه به شرایط سنی شما موضوعات دیگری هم مطرح است
      برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  9. ایمان
    ایمان گفته:

    سلام. اقای دکتر من حدوده 5 سالی هست که ریزش مو دارم حدود 30 سال سن دارم کف سرم خالی شده که للبته ارثی از پدرم است. Prp کنم یا کاشت ؟؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای ایمان
      باید اول شما را ویزیت کرد
      و بر اساس سطح و شدت ریزش و شرایط بانک مو تصمیم گرفت
      اگر طاس شده باشید پی ار پی بی نتیجه است
      دکتر قنبری

      پاسخ
  10. hamed
    hamed گفته:

    سلام جناب دکتر قنبری
    مدتی هست که متأسفانه معتاد به شیشه شدم
    و موهام خیلی خالی شده و بی جون و شکن
    احتمال خیلی زیاد ریزش موهام
    از عوارض مصرف آمفتامین هست
    بخاطره حفظ آبروم در خانواده و محل کارم یک مرتبه نمیتونم مصرف رو کنار بگذارم و دارم مصرفم رو کم میکنم تا به حدی که فشار کمتری از لحاظ روحی بهم بیاد

    و هم مسئله بالا اتفاق نیوفته
    بازم عذر میخوام چی کار میشه کرد تا دیر نشده موهای ریختم باز گرده البته بعد از ترک مواد . ممنون میشم اگه امکان داره راهنماییم کنید قرصای ویتامین و بکوفن هم گرفتم چند روزی هست که مصرف میکنم محبت میکنید اگه پاسخ بدید
    تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای حامد
      همه اشتباه میکنند مهم اینه که جرات تغییر و اصلاح رفتار را داشته باشیم
      لذا برای این اقدام بزرگ به شما تبریک میگم
      حتما برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  11. Mahtab
    Mahtab گفته:

    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد من ١٦ سالمه و ٩ ماه پيش همزمتن با مصرف روكوتان موهامو فر كردم و از دو سه ماه بعد ريزش موهام شروع شد حتي الان كه روكوتان را ٣ ماه قطع كردم ريزش شديد دارم و پشت موهام و قسمت چپ بيشتر كمپشت شده
    پدرم هم با سن ٥٢ سال جلوي سرشون تاس هست
    من نگرانم ايا ريزشم ارثي است كه روز به روز بدتر ميشه؟ و اين كه كمبود اهن و ويتامين دي هم دارم
    ممون ميشم پاسخ بديد

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم مهتاب
      برای رسیدن به تشخیص مناسب نیاز به بررسی بیشتری هست
      برای ویزیت تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  12. جلیل
    جلیل گفته:

    سلام
    من 22 سالمه وریزش موهام خیلی خیلی سریعه
    ماینوکسیدیل استفاده کردم یکم بهتر شد اما هنوز ریزش مو دارم
    طوری که فرق سر وکناره ها خیلیی کم مو شده

    رفتم دکتر گفت شما بیماری ریزش موی آندروژنیک دارید وراه حل ماینوکسیدیل وچندتا داروی دیگه رو به من داد

    حالا به نظرتون موهای من برمیگرده به حالت اول یا همین حالت میمونه یا بدتر میشه

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای جلیل
      باتوجه به سرعت ریزش که فرمودید احتمال بدتر شدن زیاد می باشد
      حتما درمان با PRP واقعی را مد نظر داشته باشید
      و مقالات PRP را در سایت کاملا مطالعه کنید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  13. فرشید
    فرشید گفته:

    سلام آقای دکتر من چند بار دچار ریزش موی شدید شدم یکی وقتی تقریبا ۱۲ ساله بودم که خدا رو شکر بعد تقریبا ۶ ماه کامل متوقف شد و ی بار هم وقتی ۱۸ ساله بودم که ریزش موی تقریبا شدید گرفتم که اون هم تقریبا بعد از یک سال متوقف شد ولی از سن ۲۳ سالگی دوباره ریزش مو گرفتم که دیگه متوقف نشد کلا رنگ موهام از بور به قهوه ای روشن تغیر کرد جنس موهام بکل تغیر کرده دکتر گفت آندروژنیک و فین پشیا و ماینوکسیدیل و زینک تجویز کرد گفت اگه مصرف کنی هیچوقت پوست سرت از پشت سر معلوم نمیشه ولی الان تقریبا بعد از ۴ سال موهام خیلی کم پشت شده البته داروها رو مداوم مصرف نکردم هر چند با دارو یا بی دارو همیشه ریزش داره موهام به نظر شما تشخیص دکتر درست بوده و ریزش موی بنده آندروژنیکه؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای فرشید
      بنظرم دچار نوعی ریزش سکه ای شدید
      برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  14. صدف
    صدف گفته:

    سلام اقاي دكترخسته نباشيد.ميخواستم بدونم دوره درمان مزوتراپي چندساله؟من دونفرراديدم كه باانجام مزوتراپي الان موهاي خيلي پرپشتي دارن منم ميتونم اميدوارباشم.؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم صدف
      مزوتراپی باید تا پایان دوره ریزش مو ادامه یابد
      دکتر قنبری

      پاسخ
  15. رضا
    رضا گفته:

    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
    بنده از دوران دبیرستان ریزش مو پیدا کرده ام و در حال حاضر به اندازه 2 انگشت جلوی سرم عقب نشینی داشته ام. آیا راه حلی برای درمان موهای من وجود دارد؟
    تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای رضا
      برای موهای ازدست رفته نیاز به یک دم عیسی گونه دارید که ما نداریم هرچند که برخی در تبلیغات میگویند که دمی عیسوی دارند !!!!!؟؟؟؟
      اما برای حفظ موهای باقیمانده قطعا PRP واقعی همراه اقدامات جانبی یکی از بهترین شانس های شماست
      برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  16. امير
    امير گفته:

    با سلام.٢٩ ساله هستم. تا ٣ سال پيش موهاي پر پشتي داشتم. در عرض ٩ ماه كاهش وزن شديد داشتم،البته رژيم نگرفته بودم. حدود ٦ ماه بعد دچار تلوژن افلوويوم شدم. ولي از آن زمان تا به حال ريزش مو دارم البته به اين صورت كه ١ ماه قطع ميشه و بعد دوباره شروع ميشه…. داروهاي مصرفي:فينسترايد.،اكوفان،بيوتين،زينك…طرح ريزش مويم به صورت اندروژنيك است.. دچار استرس شديد شدم. خواهشمند است راهنمايي بفرماييد. در ضمن بنده رزيدنت چشم پزشكي هستم. به چند نفر از اساتيد پوست مراجعه كردم ولي نتيجه بخش نبود.

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای دکتر امیر
      بنظر میرسد عامل ایجاد تلوژن افلوویوم که احتمالا استرس روحی باشد کماکان ادامه دارد
      لذا در درجه اول درمان روانپزشکی و در موازات آن درمان ریزش مو بهترین اقدام است
      برای مشاوره حضوری منتظر ملاقات شما هستم
      دکتر قنبری

      پاسخ
  17. Terme
    Terme گفته:

    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد.من الان حدود شش ماه است ريزش مو به دليل كمبود فريتين و ويتامين دي و همچنين به تازگي كم كاري تيروييد دارم و دو ماه است تحت درمانم و الحمدالله ريزش خيلي كمتر شده سوال من اينه ايا موهاي ريخته شده برميگردن ؟ يعني موهام به حجم قبل ميشه؟ مخصوصا پشت موهام كه خيلي كمپشت شده و اينكه دختر و١٧ سالمه
    با تشكر

    پاسخ
  18. رامین
    رامین گفته:

    درود دکتر
    خدا قوت
    دکتر جان من مشاور فروش یک شرکتی هستم که محصولی داره که مهار کننده آنزیم ۵- آلفاردوکتاز.
    منضورم اینه که دارو نیست و شامپو در واقع.می خواستم بدونم استفاده از این محصول تو دراز مدت
    برای مشتری های من ممکن ناتوانی جنسی در بر داشته باشه یا خیر؟
    جون اولویت کارم سلامتی مشتری.
    با سپاس

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای رامین
      راستش بنظرم هر نوع شامپویی برای ریزش مو صرفا جنبه تبلیغاتی و بازاری داره تا اثرات درمانی
      دکتر قنبری

      پاسخ
  19. حمید
    حمید گفته:

    سلام خسته نباشید من 27 سالمه موهای من از سن 20 سالگی شرو به ریزش کرده الانم کم پشت شده سر من زیاد چرب میشه طوری که باید هرروز بشورم از مایع مانکسیدل استفاده کردم مو تو سرم به وجود اومد ولی سرم کم شرو به خارش می کنه ،فقط خارش مو در میاد ولی وقتی قطع میکنم ریزش موهام زیاد تر میشه ممنون باسپاس

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای حمید
      مقالات مربوط به PRP را مطالعه کنید و سپس برای مشاوره رایگان حضوری تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  20. farid
    farid گفته:

    سلام اقای دکتر
    من سه چهار ساله که ریزش شدید دارم
    و میدونم ریزش مو ناشی از استرس زیاده
    موهام از ناحیه گیج گاه خیلی کم شده و این مساله خیلی منو ارار میده
    مایتوکسیدیل و فیناستراید خوبه ولی اثرش مداوم تیست
    تصمیم دارم پی ار پی انجام بدم
    نطر شما چیه
    و اینکه نواحی کم پشت دارای موهای کرک مانند خیلی ریزه ایاا اونا با پی ار پی رشد میکنه
    تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای فرید
      حتما پی آر پی واقعی و با اقدامات تکمیلی انجام دهید اما بدانید که موی کرکی هیچ وقت برای شما با هیچ روشی موی دایم نخواهد شد
      دکتر قنبری

      پاسخ
  21. امیر
    امیر گفته:

    سلام دکتر خسته نباشی.من 17 سالمه از یک ساله پیش موهایم به شدت ریخت ماینوکسیدیل 2 درصد هم زدم زیاد تاثیر نداشت موهام هم از فقط جلو تا فرق سر میریزه در ضمن شوره شدید هم داشتم که با شستشوی درست درمان شد میخواستم ببینم میتونم بعد درمان شوره امید داشته باشم؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای امید
      اولا همیشه باید امید داشت
      اما شما دچار ریزش موی مردانه هستید و این بیماری درمان قطعی ندارد لیکن قابل کنترل است
      با توجه به سن پایین شما , انشالله نتایج بهتر خواهد بود
      لطفا برای مشاوره رایگان حضوری تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  22. مجتبی از مشهد
    مجتبی از مشهد گفته:

    سلام آقای دكتر. من 25 سالمه. تقریبا از 20 سالگی موهام شروع به ریزش كرد.همون اوایل رفتم دكتر، ماینوكسیدیل و فیناستراید داد،ریزش مو كم شد اما بعد از تموم شدن دوره داروها موهام با شدت بیشتری ریخت، خلاصه اینكه حداقل 10،15 تا دكتر رفتم، ولی فایده ای نداشت.2 ماه پیش پی آر پی انجام دادم،و دكتر هیرتونیك و فین پشیا برام تجویز كردن(هیرتونیك ایرانی، اما خیلی گرون)، به دلایلی دیگه از هیرتونیك استفاده نكردم، چون با كمال احترام بعضی از دكترا اگه دارویی برایشان پول داشته باشه تجویز میكنن و اصلا به بیمار توجهی ندارن.خلاصه اینكه بازم ریزش مو متوقف نشد. در ضمن با توجه به گفته های دكتران محترم ریزش مو اندروژنیك دارم. آیا بازم پی آر پی برم؟ یا بیخیال شم؟البته دكتری كه پی آر پی انجام دادن گفتن كه در نهایت باید مو بكارم. خودشون هم كاشت مو اتجام میدن. با تشكر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای مجتبی از مشهد
      سن ۲۵ کمی برای کاشت زود است
      ضمنا آیا شما PRP به روش واقعی و اقدامات جانبی انجام داده اید یا فقط از این روشهای لوله ای استفاده کرده اید؟؟؟؟
      دکتر قنبری

      پاسخ
      • مجتبی هستم از مشهد
        مجتبی هستم از مشهد گفته:

        والا خدمت شما عارضم كه ازم خون گرفتن، گذاشتن توی دستگاه، آقا چرخید چرخید تا پلاسما و پلاكت جدا شد، پلاكتو تزریق كردن توی پوست سرم كه خیلی درد داشت، بعدش پلاسما رو روی پوست سرم ریختنو ماساژ دادن. حالا نمیدونم واقعی بود یا نه. البته كلینیك زیبایی معروف رفتم.آقای دكتر تنها بی موی جد و آبادم منم. افسردگی گرفتم. از این طرف هم دیگه خسته شدم بسكه خرج كردمو انواع شامپو و هیرتونیك استفاده كردم. یكی از دوستانم میگفت كه روغن شترمرغ مفیده برای مو. حالا من موندمو كله نیمه كچلم.نمیدونم حرف كیو باور كنم.
        خیلی ممنون كه جوابمو دادین و حوصله بخرج میدین. یه دنیا ممنون

        پاسخ
        • admin
          admin گفته:

          درود بر آقای مجتبی از مشهد
          اول باید بدونید که بیماری ریزش موی مردانه غیر قابل درمان ولی قابل کنترل است
          ونیز اینکه اگر موهای شما خیلی کم پشت شده است , احتمالا کاشت برای شما مناسب تر است
          دکتر قنبری

          پاسخ
  23. علی
    علی گفته:

    با عرض سلام خدمت دکتر عزیز
    من 37 سالمه از سن 20 سالگی موهام شروع کردن به ریزش ولی تا سن 33 سالگی آنقدر ریزش موهام زیاد نبودن چند سالی هست که ریزش زیاد شده لازم به ذکر هست که پوست سر من خیلی خارش داره و بیش از اندازه چرب هست به طوری که هر روز مجبورم بشورم البته تا الان هیچ گونه اقدامی جهت درمان انجام ندادم .ممنونم اگه راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای علی
      باید ویزیت شوید تا ببینم برای درمان ریزش مناسب هستید یا کاشت مو
      برای مشاوره حضوری رایگان تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  24. علی
    علی گفته:

    سلام من قبلایکسال فینایداسترایدمصرف کردم الان 5سال موهام ریش نداره مگه بعدارقطع دارودوباره موها ریزش نمی کنن بس چرا موهای من دیگه نمیریزن؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای علی
      احتمالا الگوی ریزش موی شما از نظر ژنتیکی تمام شده است.
      دکتر قنبری

      پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای رضا
      ریزش مو بیشتر از 100-50 عدد در روز چه در هنگام شستن و یا غیر از آن ، حتما ناشی از یک بیماری است.
      در صورت تمایل برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  25. ابوالفضل
    ابوالفضل گفته:

    سلام دکترو من حدود پنج ماه پریدنیزول 50 خوردم بعد از قطع دارو بشدت ریزش مو پیدا کردم الان شیش ناه میگذره ولی هنوز به همان روند قبل ریزش دارم میتونید یکم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر اقای ابولفضل
      باید برای قطع داروی پردنیزولون به دستورات پزشک توجه میکردید
      ولی عوارض قطع پردنیزولون معمولا کمتر از این مدت هست
      ممکن است عامل دیگری باعث ریزش مو شما باشد
      لطفا برای ویزیت تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  26. زهرا ع
    زهرا ع گفته:

    با سلام.دختری23 ساله هستم.تا14سالگی موهای بسیار بسیار پرپشتی داشتم.از14 سالگی تاکنون از ریزش مو رنج می برم.هیچکدام از آزمایشاتم اختلال هورمونی را نشان ندادند،اما به تجویز پزشکان دوره های مختلفی قرص هورمونی از جمله فیناستراید هم مصرف کردم.همراه با لوسیون های مختلف….مادربزرگ،خاله،مادر و خواهرم همگی مشکل من را دارند با این تفاوت که آنها کمکاری یاپرکاری تیروئید دارند.اما آنها در سنین بالاتر و پس از زایمان موهای خود را از دست دادند.من در سن بسیار پایینتر و بدون مشکل تیروئید. مزوتراپی،داروها و درمانها ریزش موی مرا تشدید میکردند.حتی استفاده از داروهای گیاهی.ازآنجایی که نتایج کاشت مو رضایت بخش نیست روی آنهم نمیتوانم حساب باز کنم.تروخداا شما دکترها کاری بکنید و چاره ای بیندیشید…

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم زهرا
      لطفا برای معاینه تشریف بباورید
      هر کاری که بتوانم در جهت کمک شما انجام خواهم داد
      دکتر قنبری

      پاسخ
  27. فرناز
    فرناز گفته:

    سلام.من دختر 23ساله هستم و مجرد.تو بچگی موهام خیلی پرپشت و بلند بود.ولی از17سالگی ریزش موهام شروع شده وهمچنان ادامه داره.طوری که موهام شده1/3حالت قبل.مخصوصا وقتی استرس دارم ریزش موهام خیلی بیشتر میشه.و کف سرم معلومه.مادرم موهای خیلی پرپشتی داره ولی تو خانواده پدری ریزش مو وجود داره حتی بین دخترعموهام و دختر عمه هام.چند باری تبریز دکتر رفتم.محلول نرکیبی از ماینوکسیدیل و شامپوی درمانی ماینوکسیدیل و قرص اهن و اسیدفولیک تجویز کردن.حدودا دو ماه از ماینوکسیدیل استفاده کردم ولی به علت استرس زیاد امتحان فارماکولوژی!!!! موهای هم اندازه و ریزی موقع شونه کردن میریخت از سرم.لطفا راهنمایی بفرمایید دکتر که من کاشت کنم؟چیکار کنم؟ممنون

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم فرناز
      بنظر میاد شما دچار ریزش مو با بیش از یک عامل هستید
      باید ویزیت و معاینه شوید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  28. aram
    aram گفته:

    دختری 24 ساله هستم .تقریبا از 16سالگی ریزش مو پیدا کردم و بعد بیست سالگی شدتش بیشتر شد طوری که بسیار زیاد کم شده اند.سال گذشته متوجه شدم تیروئیدیت هاشیموتو دارم بعد مصرف لووتیروکسین بهتر شدم اما باز هم چند ماهی هست ریزش شدید شروع شده. آزمایشات تیروئید م نرمال شده بود. خواستم بپرسم آیا ریزش موی به علت مشکل تیروئید قابل برگشت هست؟ و علت ریزش مجدد چی میتونه باشه؟ سابقه ژنتیک هم نداریم. ممنون و سپاس فراوان

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم ارام
      ریزش مو دلایل مختلفی دارد
      باید برای ریزش موی اخیر شما دنبال دلایل دیگری بود
      لطفا برای ویزیت تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  29. سارا
    سارا گفته:

    سلام جناب دکتر
    دختری22 ساله هستم و مدت هاست که پیشانی کشیده ای دارم و از این حالت ناراضی هستم چون نسبت به خانم های دیگه موهای بغل سرم کم هست و این حالت آزار دهنده هست.البته من اختلال هورمون DHEA هم دارم و تحت در مان هستم اما خواهش میکنم راهکاری بگید که موهای بغل پیشانی بنده پر بشه ..بنده شهرستانی هستم و نمیتونم مطب تشریف بیارم.

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم سارا
      این یه مدل از ریزش موی هورمونی می باشد که شکل ظاهری آن شبیه ریزش موی مردانه است.
      حتما هر چه سریعتر مقالات مربوط به prp را مطالعه نمایید و برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  30. erfan
    erfan گفته:

    سلام آقای دکتر من 21سالمه 3ساله تقریبا ریزش موی سرم زیاد شده مخصوصا این اواخر که هر کسی منو میبینه میگه یه فکری واسه موهات بکن کم پشته بیشتر روی سرم و فرقش.رفتم دکتر گفت احتمالا ریزش موی مردانس.یه ماینکسیدال داد با یه قرص که توی اینترنت خوندم که عوارض داره و بازگشتی الان فقط مولتی ویتا مین هاشو مصرف می کنم.راه طبیعی وجود نداره موهام درست بشه.در ضمن زیادم عرق می کنم یه مدت هم زینک پلاس استفاده کردم تاثیری نداشت.راستی خود ارضایی تاثیر داره روی ریزش مو؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای عرفان
      مقالات مربوط به prp و مباحث سایت را مطالعه نمایید.
      خودارضایی هیچ ارتباطی با ریزش مو ندارد.
      در صورت تمایل برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  31. ریما
    ریما گفته:

    سلام من خانومی 28 ساله هستم چند سالی از ریزش مو رنج میبرم خیلی قرص و داروهای مختلف امتحان کردم ازمایشم دادم مشکل هورمونی یا تیروئید هم ندارم پدرم یک مقدار بغل سرش خالی شده ولی برادرام اصلا مشکل ریزش ندارن مادرمم موهای پری داره من نمیدونم دیگه چه مشکلی دارم ادامه زندگی برام سخت شده حتی 4 بار هم مزوتراپی کردم و قرصهای تقویتی خیلی زیادی خوردم ولی موهام دسته دسته میریزه من ازدواج کردم ولی دچار افسردگی شدم

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم ریما
      بایستی تشریف آورده و معاینه گردید تا علت ریزش موی شما را تشخیص بدهم،
      40% از کسانی که ریزش موی هورمونی دارند هیچ سایقه ی مثبت فامیلی ندارند، مزوتراپی را برای خانم ها توصیه نمی کنم.
      در صورت تمایل برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  32. شهريار
    شهريار گفته:

    درود بر دكتر مهربان
    دكتر عزيزن من ٣٢سال سن دارم حدود ٩ماه ميشه كه اقسمت فرق سرم داره خالي ميشه مخصوصا دوماه اخير بسيار ملموس بوده اين ريزش البته من مويي نميبينم كه ازم بريزه فقط تو اينه فرق سرمو ميبينم كه خالي شده.پدرم و تمام عموهام مو دارن خيلي عالي، يه دايي دارم كه كجله

    پاسخ
    • شهريار
      شهريار گفته:

      چرا نصف پيامم ارسال شد ، دكتر جان من فينسترايد +زينك+ماينكسيدل ٥٪‏ مصرف ميكنم ماينكسيدل صبحها يك ميلي ليتر مصرف ميكنم و شبها محلول ماينكسيدل و لميني رو ميكس يك ميلي مصرف ميكنم، ايا زينك ٣٠mg ايرادي نداره يا زينك ٥mg مصرف كنم با توجه به اينكه ريزش من اندروژنيك هست

      پاسخ
      • admin
        admin گفته:

        درود بر شهریار
        زینک حدود 10 میلی گرم کافی می باشد ولیکن چه ترکیبی از زینک باشد و به چه صورت و در چه زمانی مصرف گردد تا جذب بالاتری داشته باشد مهمتر است.
        در صورت تمایل برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید.
        دکتر قنبری

        پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای شهریار
      ژن ریزش مو از مادر منتقل می شود.
      بایستی ویزیت گردید تا تشخیص مشخص گردد.
      در صورت تمایل برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  33. امیرعباس
    امیرعباس گفته:

    با سلام خدمت شما
    ببخشید من واسه کم پشتی موهام به پزشک مراجعه کردم و ایشون گفتن که نیاز به دو بار مزوتراپی یکی قبل از پی ار پی و دیگری بعد از اون..سوال من اینه که ایا بعد از پی ار پی میشه مزوتراپی انجام داد یا خیر؟ و اگه میشه انجام داد زمان بین این دو چه مقداری باید باشه که به پی ار پی اسیب نزنه؟
    ممنون اگه جواب بدین

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای امیرعباس
      بعد از انجام پی آر پی یا حتی قبل از آن، نیازی به انجام مزوتراپی نیست،
      کسانی این پیشنهاد را می دهند که به پی آر پی که انجام می دهند اطمینانی ندارند و یا اینکه پی آر پی واقعی انجام نمی دهند.
      توصیه میکنم مقالات مربوط به پی آر پی از سایت بنده را مطالعه بفرماید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  34. على
    على گفته:

    سلام خوب هستين من پسر ١٦ساله هستم دوسال پيش موهام سياه سياه بود الان احساس مى كنم از پيشانيم زرد رنگ ميشه در ضمن مو هاى زرد نازك تر و احساس ميكنم خط رويشم يكم پشت رفتند مشكلم چيه

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر علی عزیز
      به نظر می رسد مشکل شما ژنتیکی است
      در صورت تمایل برای مشاوره حضوری رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  35. اسدی
    اسدی گفته:

    سلام من کورتوزیل نیم میلیگرم مصرف میکنم تا آخر عمرم. الانم خانم 34 سالمه یک ساله که مصرف میکنم. ریزش موی شدید دارم نصف موهام ریخته. آیا دچار طاسی میشم یا راهی برای درمان هست . موهایی که ریخته قابل رشد هست.؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم اسدی
      با توجه به اینکه من نمی دو نم عتت ریزش موی شما بیماری زمینه ای است یا چیز دیگری و لازم به دانستن اطلاعات کافی می باشدبهتر است
      در صورت تمایل برای مشاوره حضوری رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  36. اسدی
    اسدی گفته:

    مجدد سلام من همون خانمی هستم که کورتیزول مصرف میکنم. دکتر پوستم بهم محلول پروژسترون 5 درصد به همراه قرص اکوفن داده. تازه یک هفته هست مصرف میکنم . تاثیری در رویش موهای ریخته شده داره. در ضمن محلول پروژسترون اگر با جاهای دیگر بدن تماس داشته باشه باعث رشد مو در ناحیه مورد تماس میشه؟؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم اسدی
      باتوجه به اینکه من شما رو ندیدم بهتر است که این سوالات را از پزشک درمان خودتون بپرسید یا
      در صورت تمایل برای مشاوره حضوری رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  37. سما
    سما گفته:

    سلام من ی دختر 24 سالم و حدود 7 ماه ک ریزش موی تقریبا شدید دارم به دکتر مراجعه کردم ک گفت از نوع ریزش اندروژنیک.و گفتش اگه ده ماه از این محلول و داروها استفاده کنم موهام به حالت اولش بر میگرده.میخواستم بدونم واقعا درسته؟ یا نه اصلا ریزش موی اندروژنیک درمانی نداره؟ هنوز موهام دچار کچلی نشده ولی در کل خیلی کم پشت شده.از نظر مواد معدنی و تیروئید اینا هم کاملا نرمال بودم. فقط میترسم دکتر امید واهی بهم داده باشه.

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم سما
      بله باتوجه به نوع ریزشتون میتونه بدتر هم بشود
      بهترین درمان برای شما انجام پی ار پی واقعی هست

      در صورت تمایل برای مشاوره حضوری رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  38. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام..
    آقای دکتر با مصرف دارو ها(محلول سریتا 2 و قرص ساوپالمتو کمپلکس) امکان رویش مجدد مو های ریخته وجود دارد؟؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر اقای علیرضا
      خیر.زمانی که فولیکولی از بین رفته باشد با هیچ دارو و روشی رویش
      مجدد نخواهد داشت.مگر اینکه فولیکول زنده باشد .هر چند خیلی ضعیف
      در صورت تمایل برای مشاوره حضوری رایگان تشریف بیاورید.
      دکتر قنبری

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *