تعریق زیاد یا هیپرهیدروزیس زیر بغل ، کف دست

تعریق خیلی زیاد یا هیپرهیدروزیس

انسان‌ها به طور میانگین دارای ۲٫۶ میلیون غده تعریق بر روی پوست خود هستند. این غدد در تمام بدن پخش شده‌اند. این غدد در غشای میانی پوست و در کنار غدد متعدد دیگر قرار دارند و سلول‌های مارپیچ شکل و به هم پیچیده شده هستند.
انتهای غده تعریق به سطح پوست متصل است و از طرفی پایانه های عصبی به این غدد متصل هستند.
در واقع هیچکس نمی‌تواند تعریف درستی از اصطلاح “تعریق خیلی زیاد” (هیپرهیدروز) ارائه دهد. شاید دلیل آن فقدان وسیله‌ای مناسب برای اندازه گیری میزان عرق کردن بدن باشد. به همین دلیل تعریق بدن به هر میزانی که مشکل ساز باشد یا باعث تنش عصبی در شخص شود، به عنوان هیپرهیدروز در نظر گرفته می‌شود. دلیل این عارضه هنوز نامشخص است .تعریق بیش از حد یکی از مشکلاتی است که به ظاهر کوچک و بی آزار است اما انواع مشکلات و محدودیت‌های روحی و جسمی برای شخص ایجاد می‌کند و شخص را به انزوا می‌کشاند.حدود ۴ درصد مردم جهان و ۲۰ درصد ساکنان آسیا با این مشکل مواجه هستند. شاید شما با کسی که چنین مشکلی دارد، مواجه شده باشید. تعریق بیش از حد بر اعتماد به نفس و رابطه افراد بسیار تاثیرگذار است و بیان مشکلات این بیماری برای دیگران و حتی پزشکان معمولا‌ مشکل است. تعریق بیش از حد یک مشکل ژنتیکی است که در آن شخص با تعریق زیاد دست ها، پاها ، زیربغل و … مواجه است.تعریق بیش از حد ربطی به هیجانات عاطفی ندارد، تنها به علت مجموعه‌ای از تحریکات فیزیولوژیک، دست ها و پاها بسیار سرد و مرطوب شده و به شدت عرق می‌کنند.

گاهی عرق زیر بغل به روی سینه جریان پیدا می‌کند و لباس ها را خیس می‌کند. به همین علت این افراد نمی‌توانند از رنگ ها و جنس‌های مختلف استفاده کنند.

تعریق مفرط ،تمام جنبه های زندگی شخص از روابط اجتماعی گرفته تا نوع شغل انتخابی را تحت تاثیر قرار می‌دهد
هیپرهیدروز معمولا از نوجوانی شروع می‌شود. خیس بودن مداوم کف دست و پا و زیر بغل از شکایتهای اصلی این مبتلایان است. اگر تعریق زیاد محدود به همین نقاط باشند، به آن هیپرهیدروز موضعی می‌گویند. در بیشتر موارد هیپرهیدروز موضعی مشکل جسمانی وجود ندارد و مبتلایان در سلامت کامل به سر می‌برند. در این افراد میزان بروز مشکلات عصبی تفاوت چندانی با افراد عادی ندارد. اما گاهی هم مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. مثلا بعضی از مبتلایان از خیس بودن خود خجالت می‌کشند. یا اینکه عامل بسیاری از ناکامی‌های زندگی خود را موارد ذیل معرفی می‌کنند

▪ تعویض مکرر لباس در طول روز بدلیل خیس شدن با عرق
▪ پرهیز از دست دادن با دیگران
▪ پرهیز از شرکت در مراسم عمومی
▪ از دست دادن موقعیتهای عاطفی
▪ تداخل با نگارش با نوشت افزارهای جوهردار مثل خودنویس
در واقع یک سوم از مبتلایان به هیپرهیدروز موضعی مشکل خود را غیر قابل تحمل می‌پندارند.

آیا هیپرهیدروز درمان هم دارد؟
علیرغم اثرات منفی زیاد این عارضه در زندگی مبتلایان آن، بیشتر آنها سراغی از درمان نمی‌گیرند. از آنجایی که بیشتر مبتلایان به هیپرهیدروز موضعی جوان هستند، با مشکل خود کنار می‌آیند. بعد از سازگاری با این عارضه، اغلب آنها از درمان پذیری آن مایوس می‌شوند و با آن زندگی می‌کنند.
اگرچه درمان قطعی وجود ندارد، ولی می‌توان تا حد زیادی از عوارض آن کاست.

راههای مختلف درمان

اگرچه هیپرهیدروز موضعی خطرات جدی بجا نخواهد گذاشت، اما لحظاتی از زندگی وجود دارند که تاثیر جدی از این عارضه می‌گیرند.

۱- اسپری ضد عرق : ترکیبات ضد عرق ساده در تمام فروشگاههای آرایشی بهداشتی وجود دارند و برای تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نیست. این ترکیبات تاثیر کمی دارند و برخی از بیماران به این ترکیبات پاسخ مناسب می‌دهند.

۲- داروهای ضد عرق : این ترکیبات را فقط با نسخه پزشک از داروخانه می‌توان تهیه کرد. این دارو که قدرت اثر قوی تری نسبت به اسپری دارد از نمک آلومینیوم تشکیل شده و می‌تواند در هیپرهیدروز معمولی اثر داشته باشد.

۳- بوتاکس : تزریق این داروی ضد چروک در نواحی مبتلا به هیپرهیدروز می‌تواند تحریک عصبی غدد عرق را کمتر کرده و ترشح این غدد را کاهش دهد. با توجه به اینکه این روش نیاز به تزریق در نقاط متعدد دارد، برای کاهش درد از بیحس کننده‌های موضعی استفاده میشود .قابل توجه است است که استفاده از بوتاکس موجب بهبود چشمگیر در بیماری و ارتباطات اجتماعی شخص میشود

۴- یونتوفورزیس : در این روش درمانی دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود. دستگاه یونتوفورزیس جریان الکتریکی خاصی ایجاد می‌کند. این جریان الکتریکی از طریق الکترودهای خاص به نواحی دارای عرق زیاد وارد شده غدد عرق را سرکوب می‌کند. به این ترتیب بیمار تا مدتها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.

۵- داروهای خوراکی : این داروها هم از میزان عرق تا حد مطلوبی کم می‌کنند اما با توجه به عوارض جانبی زیاد، خیلی مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار نمی‌گیرد. از جمله عوارض این داروها طپش قلب و گاهی افزایش فشار خون می‌باشد.

در موارد هیپرهیدروز عمومی، برعکس نوع موضعی، کل بدن دچار افزایش تعریق می‌شود. این موارد خیلی بندرت دیده می‌شوند ولی در صورت مشاهده باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمود.

21 پاسخ
  1. سمیرا
    سمیرا گفته:

    لطفا به طور دقیق ذکر بفرمایید که تزریق بوتاکس در چندی مرحله باید انجام شود و آیا با چندین مرتبه تزریق آن می توانیم از شز تعریق خلاص شویم

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم سمیرا
      شما بطور دقیق نفرمودید که در چه ناحیه ای مشکل دارید
      لیکن هیچگاه تزریق بوتاکس نتایج دایمی ندارد
      ولی بهبودی بسیار قابل توجهی دارد
      دکتر قنبری

      پاسخ
  2. یمنا
    یمنا گفته:

    مشکل من تعریق کف دست و پا و زیربغل هست که هرسه خصوصا زیربغل و کف دست برام عذاب آور هستن! از انواع ضدعرقها (اسپری،مام…) استفاده کردم و هیچ نتیجه ای نگرفتم.حتی استفاده از بعضی پودرهای موجود در عطاری مثل زاج و مردار سنگ هم موثر نبود.بارها به توصیه پزشک تست تیروئید انجام دادم که اون هم مشکلی نداشت.
    به نظر شما کدوم روش از موارد فوق در رابطه با مشکل من موثرتر خواهد بود و اینکه از یکی از دوستانم شنیدم که لیپولایزر هم برای رفع این مشکل قابل استفاده هستش،لطفادرمورد این روش(درصورت صحت موثربودن) توضیح بدید.
    با سپاس فراوان

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم یمنا
      همانطور که در مقاله هم اشاره شده است
      بهترین اقدام بوتاکس و درمان نگهدارنده با یونتوفورزیس است
      دکتر قنبری

      پاسخ
  3. جواد
    جواد گفته:

    سلام،این مشکل تعریق کف دست برام شده ی کابوس.کلی در روابط اجتماعیم تاثیر منفی گذاشته،دکتر میگه باید بوتاکس تزریق کنی،اما میگن هم خیلی درد داره هم عوارض.
    حالا ی سوال:
    چندبار تزریق ب کف دست درهر بار انجام میگیره؟
    امکان بی حس کردن ناحیه وجود داره؟
    عوارض تزریق خیلی حاده؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای جواد
      تقریبا هر دست ۵۰ تزریق انجام میشود
      امکان بی حسی هم وجود داره
      عوارض به مهارت پزشک و شغل شما مرتبط هست
      دکتر قنبری

      پاسخ
  4. رها
    رها گفته:

    با سلام،
    بنده هفته پیش بوتاکس زیر بغل انجام دادم. یکی از زیربغلها تقریبا کامل تعریق مهار شده اما اون یکی هنوز ترشح عرق قابل ملاحظه دارد. آیا اشکال از نحوه تزریق بوده؟ باید مجدد به دکترم مراجعه کنم؟

    پاسخ
  5. عارف
    عارف گفته:

    سلام،خسته نباشید. من میخواستم ی سوال برخلاف سوالات دیگه بپرسم!
    کف دستم عرق میکنه کمی تا حدودی بعضی وقتا زیاد. میخواستم کمکم کنین نام چنتا محلول یا مواد شیمیایی رو بم بگید که باعث زیاد شدن شدت تعریق و باعث واکنش نشون دادن غدد میشه رو بم بگید. واقعا نیاز دارم . با تشکر

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر آقای عارف
      شما حتما باید برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید تا در این مورد با هم صحبت کنبم.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  6. ممحدثه
    ممحدثه گفته:

    سلام من ۱۹ سالمه و از زمان بلوغ تا حالا فقط زیر بغلم خیلی شدید عرق میکنه و فقط هم زیر بغلمه.ی مدت رفتم دکتر محلول داد و استفاده کردم و بهبود یافتم اما بعد دوماه دوباره برگشت.من از پودر سنگ مرداب هم استفاده میکنم اما فقط برای رفع بوی بد موثره و برای تعریق تاثیره نداره. نمیدونم چکار کنم.تزریق جواب میده؟مشکلم حل میشه؟خیلی درد داره؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم محدثه
      تزریق بوتاکس در مناطقی که تعریق شدید وجود داره.میتتواند این مشکل را برطرف نماید.و برای درد میتوان قبل از تزریق بوتاکس از بیحسی موضعی استفاده کرد.برای مشاوره رایگان تشریف بیاورید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  7. آلما
    آلما گفته:

    سلام من 28 سالمه متاهلم درست 2 هفته پیش بوتاکس زیر بغل انچام دادم و خیلی راضیم ولی با تو به عوارضی که میگن برای حاملگی داره و من شنیدم آیا این واقعا صحت داره من یکم می ترسم اگه حامله بشم چی میشه لطفا کمکم کنین خیلی نگرانم

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر خانم آلما
      هیچ مشکلی بعد از تزریق بوتاکس برای بارداری ندارید
      دکتر قنبری

      پاسخ
  8. حسین
    حسین گفته:

    سلام خانم من روی کف دست و زیر بغلش را یه هفته پیش بوتاکس انجام داده مشکل تعریقش حل شده ولی الان چند روزه دچار سردرد دوبینی چشم وبی حسی دستتها شده علتش چیه

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر اقای حسین
      برخی اوقات بدلیل بالا بودن دوز تزریق در بوتاکس هیپرهیدروزیس عوارض سیستمیک ایجاد میشود که قابل برگشت است.
      دکتر قنبری

      پاسخ
  9. حسن مرادی
    حسن مرادی گفته:

    باسلام من پسری دارم17ساله کف دست وپاش عرق سرد میکنه بعضی وقتها هم ازخشکی دست وپاشکایت داره.درضمن دیابت هم داره

    پاسخ
  10. admin
    admin گفته:

    درود بر آقای نوید
    باید دستگاه یونتوفورزیس رو بخرید و در منزل استفاده کنید
    دکتر قنبری

    پاسخ
  11. maede
    maede گفته:

    من از وقتی خودم رو شناختم از مشکل عرق زیاد کف دست وپا رنج میبردم،تا جایی که اعتماد به نفسم رو کامل از دست دادم،همش سعی میکنم خودم رو از همه پنهان کنم،دنبال راهی هستم که مشکلم حل بشه از دست های من عرق ميچکه ، لطفا مشاوره بدید،چند بار به دکتر مراجعه کردم ولی از برخورد اونا خیلی تخریب شدم،به قدری که خجالت ميکشم حضوری مشکلم رو با اونا مطرح کنم

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر شما
      مشکل شما با تزریق بوتاکس حل میشه.
      در صورت تمایل برای مشاوره حضوری تشریف بیارید.
      دکتر قنبری

      پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *