کسانی که تاتو می کنند ۹ برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند.

تاتو همان خال کوبی است که درقدیم انجام می شده است، با این تفاوت که در زمان های قدیم از تصاویر شیر و اژدها برای اثبات پهلوانی استفاده می شد و امروزه غالبا جهت آرایش، خط باریکی روی پلک چشم ، داخل ابرو یا دور لب تاتو می شود .

تقریبا همه آنهایی که تاتو می‌کنند، بعد از مدت کوتاهی از انجام آن پشیمان می‌شوند.

برای تاتو کردن از سوزن های مخصوص استفاده می شود و این کار غیر از درد فراوان ، خونریزی زیادی هم به همراه دارد . پس از خال کوبی نیز رعایت نکردن بهداشت فردی ، می تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناکی چون ایدز و هپاتیت قرار دهد.

علت گزارش شده برای این مشکل استریلیزاسیون نامناسب و نادرست وسایل تاتو و نیز استفاده از رنگ‌های آلوده می‌باشد. تاتوکارها برای این کار یا کم تعلیم دیده‌اند یا اصلا تعلیم ندیده‌اند و اغلب نمی دانند که چطور وسایل خود را بهداشتی نگه دارند تا از انتقال بیماری‌های خونی مانند هپاتیت یا حتی ایدز جلوگیری کنند.

تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی در ایران نشان می دهد که یکی از بیماری های شایع عفونی و مسری در کشور ما هپاتیت است . اغلب اوقات هپاتیت نوع C و گاهی نیز هپاتیت نوع B به صورت مزمن باقی مانده و می تواند به نارسایی کبد و نیز سرطان این عضو حیاتی منجر شود .
هر دو نوع این هپاتیت از طریق خون منتقل می شوند ، ضمنا تحقیقات گسترده نشان می دهد که تاتو می تواند یکی از روشهای انتقال هپاتیت به خصوص هپاتیت نوع C باشد.
همچنین کسانی که خال کوبی می کنند ۹ برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند، در حالی که در افراد بدون خال کوبی این بیماری بسیار کمتر دیده می شود.
سایر بیماری های عفونی مثل هپاتیت B ، سیفیلیس، جذام و سل نیز می تواند از طریق خال کوبی یا تاتو منتقل شوند.
متاسفانه امروزه خال کوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان ما رایج شده است، در حالی که اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناک عفونی از این طریق بی اطاع هستند.

انجام خال کوبی در محلهای سنتی و آلوده ، اندازه و بزرگی خال کوبی ، همچنین استفاده از رنگهای سفید، زرد ، نارنجی ، قرمز، احتمال ابتلا فرد به این بیماری ها را افزایش می دهد.

رنگ تاتو :


اگر چه تعدادی از رنگ‌های اضافه شده به تاتو برای استفاده در لوازم آرایشی تایید شده‌اند، اما هیچ یک برای تزریق در پوست مورد تایید قرار نگرفته‌اند. بعضی از این رنگ‌ها، رنگ صنعتی هستند که فقط به عنوان جوهر پرینتر یا رنگ نقاشی اتومبیل مناسبند.

انواع واکنش‌های حساسیتی و تحریکی و برخی بیماری‌ها و مشکلات پوستی نیز در این افراد دیده می‌شود. واکنش تحریکی ناشی از تاتو می‌تواند به دلیل سولفید جیوه موجود در رنگ تاتو باشد . این واکنش محدود به منطقه تاتو است ولی گاهی وسعت می‌یابد و با بروز اگزما و پوسته‌ریزی همراه می‌شود. ترکیباتی که موجب بروز واکنش آلرژیک تاتو می‌شوند شامل جیوه (مناطق قرمز در تاتو را درگیر می‌کند)، کروم (نواحی سبز در تاتو را درگیر می‌کند)، کبالت (درگیری مناطق آبی‌روشن)، منگنز (درگیری مناطق ارغوانی) و کربن (درگیری مناطق سیاه در تاتو) است. اگر نواحی زرد در تاتو در معرض نورآفتاب قرار بگیرد، دچار تورم می‌شود و دلیل اصلی آن مشخص نیست ولی می‌تواند به دلیل وجود سولفات موجود در رنگ زرد باشد که مشتقات آن به نور حساس است.

پـاک کـردن تـاتـو آسـان نـیـسـت :

اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می‌گویند برای همیشه دور تاتو را خط بکشید زیرا تاتو با رنگ‌های غیربهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد کرد.

امروزه برای از بین بردن خالکوبی‌ها، لیزر‌های مختلفی رواج پیدا کرده‌‌اند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند و با طول موج‌ها و رنگ‌های مختلف جهت درمان ضایعات رنگی و خالکوبی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی ممکن است در یک خالکوبی که رنگ‌های گوناگونی دارد، ناچار به استفاده از لیزرهای متفاوتی شویم. البته از آنجا که عمق نفوذ لیزرهای مختلف و نیز تاثیر آنها بر رنگ‌ها، متفاوت است بنابراین آگاهی از مشخصات و کارایی آنها به مهارت و تجربه‌ پزشک بستگی دارد. البته احتمال اینکه پاسخ مناسبی نگیرند هم زیاد است.

به طور کلی تاتوها به ۳ دسته حرفه‌ای، آماتور و تروماتیک (ناشی از حوادث) تقسیم می‌شوند و از بین بردن خالکوبی حرفه‌ای به دلیل نفوذ عمیق‌تر، مشکل‌تر از نوع آماتور است و به دفعات بیشتر لیزر نیاز دارد. متاسفانه این روزها انواع تاتوی آرایشی به خصوص انواع حرفه‌ای آن بین نوجوانان و جوانان رواج پیدا کرده و عملا با درمان‌های رایج لیزر از بین بردن کامل آن امکان‌پذیر نیست. باید به بیماران گفته شود که دفعات لیزر به خصوص در انواع حرفه‌ای ممکن است به ۲۰ جلسه برسد و شاید هم تمام رنگ‌های خالکوبی به طور کامل از بین نرود.بنابراین بیمار مورد نظر ما شاید موفق به پاک کردن کامل همه تاتوهای خود نشود و این یک واقعیت است. به همین دلیل است که پزشکان پوست بر این باورند آخر خط تاتو، پشیمانی است‌.

تاتو قاتل موهای شما

تاتو بدلیل اینکه حاوی رنگهای شیمیایی و مسمومیت زا میباشد در بسیاری از موارد به فولیکول‌‌‌های مو، غدد چربی، عرق و اعصاب پوست نیز آسیب می‌رساند که آسیب به فولیکول‌‌‌های مو، از دیگر عوارض آن شایع‌تر است و به همین خاطر معمولا آنها که ابروهایشان را تاتو می‌کنند، با گذشت زمان موهای ابرو را از دست می‌دهند و اگر تاتو در قالب خط چشم باشد، آن وقت تاتوکرده‌ها احتمالا شاهد ریزش مژه‌ها هم هستند که خود باعث … میشود.

هشدار مهم : تاتو معمولا بیماری‌‌‌هایی مانند لیکن پلان، پسوریازیس و زگیل‌های پوستی را برانگیخته می‌کند و باعث انتشار زگیلهای یکطرف به طرف دیگر صورت میشود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *