اين پوست شماست كه دود مي‌شود

 

 

 

اين پوست شماست كه دود مي‌شود

 

 

 

امروزه بشدت شاهد افزایش میل مصرف سیگار در بین جوانان و بخصوص دختران و زنان هستیم، به طوری که تحقیقات نشان از افزایش 3 برابری میل مصرف سیگار در بین دختران دانشجو نسبت به پسران می‌دهد .

امروزه زنان و دختران سیگار را به عنوان عاملی می‌شناسند که با آن می‌توانند برخی از تبعیض‌های خود را نسبت به مردان کاهش داده و تساوی خود را به مردان ثابت کنند. این موضوع اگرچه راه حلی ساده و نادرست برای این مسئله است؛ اما نباید این نکته را از ذهن دور داشت که برخی ناروایی‌ها و تبعیض‌هایی که طی اعصار گذشته بر زن وارد شده است، باعث شده تا آنان تمامی تلاش خود را برای اثبات حقوق مساوی با مردان انجام دهند و در حال حاضر از آنجا که هنوز بستر کافی برای این مسئله وجود ندارد رفتارهای ساده مردانه چون کشیدن سیگار و غیره روی می‌آورند.

سیگار” همواره به عنوان زنگ خطری برای بروز ناهنجاری‌های بعدی بخصوص در میان دختران جوان و کم سن و سال است  البته باید توجه داشت که از این بابت هیچ تفاوتی بین سیگار و قلیان نیست .

سيگار، دومين عامل بعد از اشعه آفتاب است كه مي‌تواند بيشترين آسيب را به پوست برساند اما تفاوت در اينجاست كه براي مقابله با تاثير مخرب اشعه‌هاي خورشيد راه‌هايي وجود دارد اما براي جلوگيري از تاثيرات مخرب سيگار روي پوست، راهي وجود ندارد.

مصرف سیگار همچنین حکایت از 2 برابر شدن خطر ابتلا به سرطان‌های فرج و آلت تناسلی و 8 برابر شدن ابتلای به سرطان مقعد در مردان و 9 برابر شدن آن در زنان دارد.

 ◄◄ تاثیر سیگار بر پوست و شکل ظاهری هم زیاد است

ضرر های سیگار كشیدن برای زنان

زنان سیگاری بسیار بیش از زنانی که از سیگار استفاده نمی‌کنند در خطر ابتلا به “پیری زودرس” هستند؛ سیگاری‌ها در سن 40 سالگی چین و چروک‌هایی در پوست خود دارند که افراد غیر سیگاری در 60 سالگی دارند؛ از طرفی سیگار می‌تواند خطر ابتلا به آلرژ‌ی‌های پوستی را بشدت در زنان افزایش دهد.

 خطراتی که کشیدن سیگار بر پوست افراد بخصوص بر پوست صورت دارد؛ چندان به تعداد سیگاری‌هایی که فرد در طول شبانه روز استفاده می‌کند، بستگی ندارد؛ یعنی اگرچه افزایش مصرف سیگار تشدید کننده عوامل یاد شده است؛ اما حتی کشیدن یک نخ سیگار هم در طول شبانه روز در بروز این مشکلات نقش دارد.
ضمنا کشیدن سیگار در زنان از آنجا که سن یائسگی را کاهش می‌دهد نیز عامل منفی‌ای در بروز بیماری‌های پوستی و پیری زودرس است؛ ضمن آن که برافروختگی‌های پوستی نیز ارتباط مستقیمی با استعمال دخانیات دارد.

استعمال سیگار در زنان باعث ابتلای آنان به بیماری بیمار‌های رحم، تخمدان و عوارض ریوی می‌شود. از سوی دیگر بافت کلاژن پوست بر اثر استعمال سیگار زودتر تخریب می‌شود همین امر پیری زودرس پوست آنان را به همراه دارد.
بگفته متخصصین تاثیر استعمال یک نخ سیگار در زنان معادل استفاده از پنج نخ سیگار در مردان است چرا که بدن زنان به مواد دخانی حساس‌تر است.

 

 

 

قلیان

قلیان با طراحی های مختلف ساخته می شود و دودآن قبل از استنشاق ازآب رد می شودو تنباکو در کاسه کوچکی گذاشته می شود که در انتها دارای حفراتی می باشد و ازطریق این حفرات لوله هایی به آن متصل است و اجازه می دهد که دود از انتهای محفظه آبی عبور کند

ازقرن ۱۶ به بعد با تصور نادرست طریقه سالم و ایمن مصرف تنباکوبه صورت استفاده ازقلیان مطرح گردید زمانی که حکیمی بنام ابوالفتح پیشنهادکردکه دودباید اول از یک محفظۀ آبی بگذرد تا به شکل بی ضرردرآید این عقیده اولیه به منظور پوشاندن عوارض تنباکو انگیزه ای و هدفی خوب را دنبال می کرد ولی بدون هیچ گونه شواهد مبنی بر کاهش بیماری باعث تصور نادرست ایمن بودن مصرف تنباکو به شکل قلیان شد.
در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود امروزه ترکیبات مخصوص تنباکو که فروخته می شوند اغلب با میوه ، عسل ، شهد و بعضی گیاهان با غلظت زیادی طعم دار شده اند که جذابیت کاذب درمصرف کننده ایجاد می کند.

 

با این حال مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه، قلیان یکی از وسایل تفریحی رایج در ایران است که اگرچه بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و به‌خصوص سفره‌خانه‌های سنتی منع شده اما ظاهرا به راحتی نمی‌شود شر آن را از چنین مکان‌هایی کم کرد.

این در حالی است که متخصصان اعلام می‌کنند مصرف‌کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند.

هر وعده قلیان برابرمصرف یک پاکت سیگاربوده وقلیان، در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌ کندبصورتی که مصرف یک نخ سیگار بین ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌ کند، اما استفاده ی یک بار از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد, دود استنشاق ‌شده از قلیان، نه تنها همه ی مواد سرطان ‌زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد و در فرهنگ جامعه ی ما به این حقیقت علمی توجهی نمی ‌شود

 

میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

 

به‌دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد.

مطالعات اخیرنشان داده‌اند که کشت داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به راحتی توسط دود وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌کند. البته ابتدا شخص متوجه بیماری خود نمی‌شود ولی در سال‌های بعد به‌دلیل نفوذ این قارچ‌ها و میکروب‌ها در لایه‌های مختلف ریه برنشیت، برنشکتازی، آنفیزم ریه و در نهایت آسم ایجاد می‌شود. این در حالی است که زمانی شخص به بیماری خود پی می‌برد که متأسفانه چاره‌ای جز ء تحمل بیماری تا آخر عمر نخواهد داشت.

 این تصور که دود از دهان جذب نمی‌شود، تصوری کاملا غلط است چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می‌شود، افرادی که قلیان نمی‌کشند در معرض دود قرار گرفته و در طولانی‌مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

عوارض قلیان کشیدن 20 برابر استعمال سیگار است و نیم ساعت قلیان کشیدن از لحاظ عوارض با 10 ساعت استعمال سیگار برابر است

 

زنان اثرگذارترین عضو در خانواده‌ها هستند چرا که ۶۰ درصد از دخترانی که برای ترک سیگار به کلینیک‌های ترک سیگار مراجعه می‌کنند، مادران سیگاری دارند.
برخی از مادران در دوران بارداری و شیردهی سیگار را ترک می‌کنند اما لازم است ترک استعمال سیگار دائمی باشد چون دود دست سوم سیگار روی اسباب بازی کودکان می‌نشیند و از طریق دست و دهان به بدن آنان منتقل می‌شود.
زایمان زودرس از دیگر عوارض استعمال سیگار در زنان است. از سوی دیگر ضریب هوش کودکان مادران سیگاری پایین‌تر از حد متوسط است و آنان به بیماریهای عدیده‌ای مبتلا می‌شوند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *