محصول شناسی در پوست

غالبامراجعین زیادی را در کلینیک میبینم که در اثر استفاده غلط از محصولات پوستی دچار عوارضی چون جوش و… شده اند و این درحالیست که قبل از اینکه از یک محصول جهت پوستمان استفاده کنیم در ابتدا باید در مورد آن از یک شناخت اولیه برخوردار باشیم .

اگر شما مصرف کننده فرآورده های آرایشی بهداشتی  موضعی و مالیدنی برای صورت ودست و یا بدن هستید،لازم است فرق اینها را بدانید. هر چند که برای خرید این محصولات بهتر است از پزشکتان کمک بگیرید.

 

  • اکثر محصولات آرایشی، بهداشتی برای دست صورت وبدن به چهار شکل زیر عرضه میشوند:

1- سرم

2 – لوسیون

3 – کرم

4 – پماد و بالم

  • سرمها: محصولاتی بشکل آب در آب میباشند که سریعا جذب میشوند هرچند که معمولا فاقد چربی هستند اما ممکن است از مقادیر بسیار پایین روغن نیز برخوردار باشند. سرمها برای پوست های چرب تا خشک قابل استفاده هستند.

 

  • امولسیون (لوسیون  کرم ):لوسیون و کرم نوعی امولسیون هستند. به مخلوط مایع در مایع دیگر ، امولسیون گفته می‌شود. امولسیون محلولی است که در آن قطره‌های ریز یک مایع مانند روغن در مایعی دیگر  مانند آب بی‌آنکه با یکدیگر درآمیزند، پراکنده است .به زبان ساده مخلوط آب و روغن را امولوسیون میگویند.برای پوست های چرب تا نرمال مناسب است .

حال هر چقدر مقدا آب آن بیشتر باشد به آن لوسیون و اگر مقدارروغن آن بیشتر باشد به آن کرم میگویند.اما مسئله اینجاست که آب و روغن به راحتی باهم ترکیب نمیشوند.اگر شما مقداری روغن را درون یک ظرف آب بریزید خواهید دید که روغن درقسمت بالای ظرف جمع شده و با آب مخلوط نمیشود.درتهیه کرمهای آرایشی بهداشتی برای اینکه مخلوط یک نواخت روغن در آب به دست بیاید،نیاز به یک ماده سوم هم داریم.این ماده سوم حل کننده یا امولسیفایر است.ماده اخیر ذرات روغن را دربرگرفته و موجب پخش یکنواخت ذرات روغن درآب میشود.

اما اشکال این ماده حلال یا امولسیفایر این است که ممکن است چربی های خود پوست را نیز حل کند.بخاطر این است که بدنبال اسفاده از برخی کرمها احساس سوزش در صورت ایجاد میشود.بخصوص اگر صورت کمی تحریک شده و تحت درمان باداروهای لایه بردار باشد این احساس سوزش بیشتر است.لستین ماده امولسیفایر مطلوبی بوده واین عارضه را ایجاد نمی کند.

پس در نتیجه کرمها چرب هستند و نباید در افرادی کع پوست چرب دارند مورد استفاده قرار گیرند.

 

  • بالم و پمادها: پمادها به صورت روغن های نیمه جامد هستند.پماد فاقد فاز آبی است. پمادها کمتر دچار آلودگی میکروبی میشوند.به همین دلیل در فراوردهای آرایشی بهداشتی که به شکل پماد عرضه میشوند،نیاز به اضافه کردن مواد نگهدارنده یا پرزرواتیو نیست.

توجه داشته باشیم وقتی از پماد بعنوان مرطوب کننده استفاده میکنیم ،پماد بخودی خود رطوبتی به پوست اضافه نمیکند.لذا برای اثر بخشی بهتر لازم است پماد را بعد ازشستشو وحمام به پوست مالید. تا بعنوان یک پوشش قوی مانع تبخیر آب پوست شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *