شناخت اﻧﻮاع ﭘﻮﺳﺖ

                                                          اﻧﻮاع ﭘﻮﺳﺖ  

پوست بزرگترین ارگان در بدن است و سطحی حدود ۲ متر را می پوشاند. وزن آن حدود ۵/۲ کیلو گرم و شامل میلیون ها پایانۀ عصبی است .ضخامت آن بین 1.4 میلی متر تا 4 میلی متر است. ضخیم ترین اپی درم در کف پا و دست و نازک ترین اپی درم در ناحیه پلک است. همچنین ضخیم ترین درم در پشت تنه است. توانایی برای دوباره سازی خود را دارا است . بدین ترتیب اسیب های وارد به خود را ترمیم می کند. ساختمان و عملکرد آن برای نگهداری هموستاز بدن ضروری است .

عملکرد پوست پوست عملکرد های مهم زیادی دارد که می تواند به صورت های زیر تقسیم بندی شود

 

1- محافظت از بدن

 

محافظت می تواند به سه گروه تقسیم شود:

محافظت در برابر صدمات فیزیکی ، تروما ها  و عفونت

 

 2- عملکرد ایمنی

 

3-التهاب و ترمیم

التهاب در پاسخ نسج زنده به آسیب سلولی ایجاد می شود و ترمیم در اثر جایگزینی سلول های جدید به جای سلول های آسیب دیده و نابود شده ایجاد می شود.

 

4- دفع مواد سمی و زائد

این وظیفه پوست عموما بوسیله غدد عروق صورت میگیرد که مواد زائد خصوصا نمک از طریق پوست دفع میشوند

 

5- تنظیم دما و حرارت بدن

درجه حرارت بدن بستگی به از دست دادن گرما و یا بدست آوردن آن دارد

 

6- تولید ویتامین دی

ویتامینD یک نیاز اصلی برای حفظ اسکلت بدن است و پوست نقش مهمی در تنظیم این ویتامین در بدن دارد. وقتی پوست در معرض تابش نور آفتاب و خصوصا” اشعة UVB قرار می گیرد یک ماده ای به نام دهیدروکلسترول۷ که در سلو ل های پوست یافت می شوند را تبدیل به کله کلسیفرول می کند و این ماده پیش زمینه ای برای ویتامین  D می باشد.کله کلسیفرول بعد از ساخته شدن به کبد و کلیه رفته و تبدیل به

 

7– احساس

پوست یک اندام حسی گسترده است که شامل تعداد زیادی گیرنده(بصورت فیبرهای عصبی) می باشد. تعدادی از این فیبر های عصبی دارای عملکرد بازدارنده می باشند و نقش محافظتی دارند مانند: حس درد ، خارش و سوزش و فشار .

8– برقراری تعادل و حفظ و کنترل اب بدن

عروق موجود در پوست تحت تاثیر اعصاب سمپاتیک در هوای گرم پرخون شده و به همین ترتیب نیز غدد عرق ، تعریق را افزایش میدهندو برعکس این اتفاقات در هوای سرد رخ میدهد و نهایتا موجب ثابت نگه داشتن دمای بدن میشود

8- قدرت جذب مواد :

راه معمول جذب مواد از طریق غدد عرق و چربی هستند ،برای عبور از پوست، ترکیبات باید وزنی حدود 0.6 کیلو دالتون، حلالیت مناسب در روغن و آب و غلظت بالا داشته باشند .

ﭼﻬﺎر ﮔﺮوﻩ اﺻﻠﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از 

• ﭘﻮﺳﺖ نرمال

• ﭘﻮﺳﺖ ﭼﺮب

• ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ

• ﭘﻮﺳﺖ مختلط

ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ  

ﺑﺮاﯼ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ ، ﺻﺒﺢ ﮐﻪ از ﺧﻮاب ﺑﻴﺪارﻣﻲ ﺷﻮﻳﺪ دﺳﺘﻤﺎل ﺧﺸﮑﯽ را روﯼ ﺻﻮرﺗﺘﺎن ﺑﮑﺸﻴﺪ. اﮔﺮ دﺳﺘﻤﺎل ﭼﺮب ﺷﺪ، ﭘﻮﺳﺘﺘﺎن ﭼﺮب اﺳﺖ. اﮔﺮ روﻏﻦ و ﭼﺮﺑﯽ ﻓﻘﻂ در ﻗﺴﻤﺖ وﺳﻂ دﺳﺘﻤﺎل ﺟﻤﻊ ﺷﺪ ﭘﻮﺳﺘﺘﺎن ﺗﺮﮐﻴﺒﯽ اﺳﺖ و اﮔﺮ روﯼ دﺳﺘﻤﺎل ﭼﺮﺑﯽ دﯾﺪﻩ ﻧﺸﺪ ﭘﻮﺳﺘﺘﺎن ﯾﺎ ﺧﺸﮏ اﺳﺖ ﯾﺎ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ، اﮔﺮ ﺑﻌﺪ از ﮐﺸﻴﺪن دﺳﺘﻤﺎل ﺑﺮ ﺻﻮرﺗﺘﺎن اﺣﺴﺎس ﮐﺮدﯾﺪ ﻮﺳﺘﺘﺎن ﮐﺸﻴﺪﻩ و ﺧﺸﮏ ﺷﺪ، ﭘﻮﺳﺘﺘﺎن ﺧﺸﮏ اﺳﺖ و اﮔﺮ ﭘﻮﺳﺖ ﺻﺎف اﺳﺖ و اﻧﻌﻄﺎف ﺧﻮد را دارد ﭘﻮﺳﺘﺘﺎن از ﻧﻮع نرمال اﺳﺖ .

١ – ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ  

ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ اﺳﺖ و هﻤﻪ ﺁرزوﯼ داﺷﺘﻦ ﺁن را دارﻧﺪ: ﻧﺮم وﻟﻄﻴﻒ، ﺑﺎ ﮐﺸﻴﺪﮔﯽ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺑﺎ ﻣﻨﺎﻓﺬ رﯾﺰ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ هﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺪون ﻟﮑﻪ و ﻗﺴﻤﺖ هﺎﯼ ﻧﺎﺟﻮر وﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ. ﭘﻮﺳﺖ ﻃﺒﻴﻌﯽ، ﻇﺎهﺮﯼ ﺻﺎف، ﻧﺮم، ارﺗﺠﺎﻋﯽ و هﻤﻮار دارد ﮐﻪ ﻧﻪ ﭼﺮب اﺳﺖ و ﻧﻪ ﺧﺸﮏ. ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﮔﺮﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎر زﯾﺒﺎ اﺳﺖ وﻟﯽ اﺣﺘﻴﺎج ﺑﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ دارد .هﺮﮔﻮﻧﻪ اهﻤﺎل و ﻏﻔﻠﺖ ازاﺻﻮل ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﭘﻮﺳﺖ، ﺑﺎ ﭘﺎ ﺑﻪ ﺳﻦ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﭼﺮوﮐﻴﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

٢ – ﭘﻮﺳﺖ ﭼﺮب  

در اﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ، ﻣﻨﺎﻓﺬ درﺷﺘﻲ دﻳﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮد و اﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﮐﻠﻔﺖ و زﻣﺨﺖ ﺷﺪن ﺑﺎﻓﺖ دارد. اﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ داراي ﻏﺪد ﭼﺮﺑﯽ ﺑﺴﻴﺎر ﻓﻌﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﻟﻴﺪ روﻏﻦ وﭼﺮﺑﯽ ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﻇﺎهﺮﯼ ﺑﺮاق و ﭼﺮب و روﻏﻨﺪار ﻣﻲ دهﺪ. ﭘﻮﺳﺘﻬﺎﯼ ﭼﺮب، ﺟﻮش و ﻟﮑﻪ ﺟﻮﺷﻬﺎﯼ ﺳﺮﺳﻴﺎﻩ و ﺳﻔﻴﺪ دﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺎ ﻧﮕﻪ دارﯼ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺻﺤﻴﺢ از ﭘﻮﺳﺖ هﺎﯼ ﭼﺮب ﻣﯽ ﺗﻮان ﺁن را ﺗﻤﻴﺰ ﻧﮕﻪ داﺷﺖ و ﭼﺮﺑﯽ اﺿﺎﻓﯽ ﺁن را ﺗﺤﺖ ﮐﻨﺘﺮل ﻧﮕﻪ داﺷﺖ و داراي ﭼﻬﺮﻩ اﯾﯽ ﺻﺎف و ﺗﻤﻴﺰ ﺷﺪ.

٣ – ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ  

ﺑﺮﺧﻼف ﭘﻮﺳﺖ هﺎﯼ ﭼﺮب ، ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺮﺷﺢ ﭼﺮﺑﯽ اﺳﺖ آﻪ اﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻔﺘﻲ و ﭘﻮﺳﺘﻪ ﭘﻮﺳﺘﻪ وﺧﺸﮏ و ﺷﮑﻨﻨﺪﻩ ﺷﺪن ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد و رﻧﮓ ﭼﻬﺮﻩ، ﺧﺸﮏ و ﮐﺪر ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ. ﺧﺸﮑﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺎﺑﺶ ﻧﻮرﺧﻮرﺷﻴﺪ ، ﺑﺎد، ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن دﻣﺎﯼ هﻮا ، ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻄﺒﻮع، ﮐﻤﺒﻮد ﻣﺼﺮف ﺁب و اﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﺻﺎﺑﻮن هﺎﯼ ﺗﻨﺪ و ﺷﻴﻤﻴﺎﯾﯽ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺻﺤﻴﺢ و اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﺻﺤﻴﺢ از ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ را ﻣﺮﻃﻮب و هﻴﺪراﺗﻪ ﮐﺮدﻩ و ﺟﺎن دهﺪ و ﻣﻴﺰان اﻧﻌﻄﺎف و رﻃﻮﺑﺖ ﺁن را ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮد.

۴ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺮﮐﻴﺒﯽ  

اﻏﻠﺐ اﻓﺮاد، ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺮآﻴﺒﯽ دارﻧﺪ. ﺑـﺪﻳـﻦ ﻣـﻔﻬﻮم که ﺑﺨﺸﯽ از ﭘﻮﺳﺘﺸﺎن ﭼﺮب و ﺑﺨﺸﯽ ﺧﺸﻚ اﺳﺖ : ﻣﻌﻤﻮ ٌﻻ ﻧﻮاﺣﯽ

ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ، ﺑﻴﻨﯽ و ﭼﺎﻧﻪ ﭼﺮب و ﻧﻮاﺣﯽ ﮔﻮﻧﻪ، دور ﭼﺸﻢ و دور دهﺎن ﺧﺸﮏ هﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﭘﻮﺳﺖ و اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﺻﺤﻴﺢ از

ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﻓﺮاوردﻩ هﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﻮاﺣﯽ ﺧﺸﮏ را ﻣﺮﻃﻮب و هﻤﭽﻨﻴﻦ ﭼﺮﺑﯽ ﻧﻮاﺣﯽ روﻏﻨﯽ را ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﭘﻮﺳﺘﯽ ﻣﺘﻌﺎدل داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *